„Umírám s každým krokem, ale nedívám se zpátky“. Chytrý hit Robyn nepotřeboval refrén

08.11.2020

Nostalgie. Řekl bych, že tato emoce se zákonitě zrcadlí v playlistech každého, komu už není "náct". Právě léta dospívání jsou období, kdy člověk hudbu vnímá hodně intenzivně, definuje si svůj vkus. Ten se sice s věkem vyvíjí, na oblíbené songy z časů raného mládí ale málokdo zanevře. Je to jako s onou první láskou, na kterou se nezapomíná.

Letos v létě jsem na internetu narazil na článek, který informoval o tom, že uplynulo už třináct let od okamžiku, kdy se píseň With Every Heartbeat švédské zpěvačky Robyn a producenta Kleerupa stala číslem jedna britské singlové hitparády. Vážně to tak letí?

2007 byl rok, kdy jsem naplno propadl světu hudby. Do té doby jsem byl spíše její příležitostný konzument, což se změnilo, když jsme doma poprvé naladili Óčko. Hodiny a hodiny jsem proseděl před televizí a díval se na klipy. Ve vysílání často běžel i ten k With Every Heartbeat.

Tehdy, pohledem šestnáctiletého kluka, pro mě byl pop vlastně cokoliv - od Rihanny klidně až po Linkin Park. Pop, s jakým přišla Robyn, však nedělal nikdo jiný.

With Every Heartbeat je píseň, která vlastně nemá žádný refrén. Je taneční, elektropopová, ale významnou roli v ní hrají také smyčce. Cítím z ní cosi andersenovsky pohádkového, protože za libými zvuky a barevným vizuálem se skrývá spousta hořkosti a bolesti.

"Pořád umírám s každým krokem, který udělám, ale nedívám se zpátky," zpívá Robyn, zatímco se ve videu zoufale snaží uniknout před padajícími kostkami. Mnohokrát se zachrání, ale nakonec ji její neodvratný osud stejně dostihne.

Pro kariéru Robyn byla tato skladba přelomová. Stala se hlavním singlem reedice její čtvrté řadovky, která původně vyšla ve Švédsku už v roce 2005. Aby mohla vydat desku s jednoduchým názvem Robyn, založila si zpěvačka vlastní nahrávací společnost Konnichiwa Records. Se svým předešlým vydavatelstvím se totiž na dalším směřování neshodla.

Teprve o dva roky později si nahrávky díky With Every Heartbeat všiml i zbytek světa. A v roce 2010, podpořená tímto úspěchem, vydala Robyn svůj mistrovský kousek - trilogii Body Talk. Krystalicky popová kolekce, plná chytrých hitovek, patří k mým nejoblíbenějším albům vůbec.

Na další plnohodnotnou studiovku pak nechala fanoušky čekat dlouhých osm let. Honey z roku 2018 ukazuje její méně přímočarou tvář. Kvality té desky jsem sice po počátečních rozpacích nakonec docenil, ale mám-li být upřímný, nevracím se k ní. Náročnější kompozice a experimenty si zaslouží respekt, nedokážou mě ale chytnout za srdce tak jako jasně uchopitelné a všem srozumitelné písničky.

With Every Heartbeat si rád poslechnu i dnes. A není to jen ze zmiňované nostalgie. Naopak, čím jsem starší, tím geniálnější mi skladba o tlukotu srdce přijde. 

Josef Martínek, foto: Official Charts

Líbil se vám článek a chtěli byste číst více takových?
Staňte se fanoušky Hudebních srdcovek na Facebooku.

Nejnovější články na blogu

 

Rok 2023 byl z hudebního hlediska bohatý hlavně na výjimečné koncertní události. Ve výročním přehledu jsem se proto rozhodl tentokrát zaměřit právě na ně. Všechny vybrané akce patřily k těm, na které by byla škoda do budoucna zapomenout. Seřadil jsem je podle data konání chronologicky.

Na tomto blogu věnovaném mým hudebním srdcovkám obvykle ze zásady nepíšu o písních mladších než jeden rok. Za tak krátkou dobu totiž většinou nelze vyhodnotit, zda je přízeň k dané skladbě pouze sezónní záležitostí, nebo dlouhodobým jevem. V případě Stále věřím od Marka Ztraceného ale udělám výjimku.

Nejsem velkým příznivcem tvorby francouzského DJe a producenta Davida Guetty ani taneční hudby jako takové. Singl Titanium s emotivními vokály Sii však zcela podmanivou formou zpracovává natolik esenciální poselství, že si mě získal hned po svém uvedení v roce 2011. A i po dvanácti letech mi jeho poslech dokáže přivodit husí kůži.