Písnička Cardigan vznikla na počátku pandemie koronaviru a Taylor Swift ji zvolila jako hlavní singl svého osmého studiového alba folklore. Její síla tkví nejen v melodické vřelosti a podmanivé příběhové lince, ale i v prostoru, který ponechává posluchačovým pocitům a práci s vlastní představivostí.
„Umírám s každým krokem, ale nedívám se zpátky“. Chytrý hit Robyn nepotřeboval refrén
Nostalgie. Řekl bych, že tato emoce se zákonitě zrcadlí v playlistech každého, komu už není "náct". Právě léta dospívání jsou období, kdy člověk hudbu vnímá hodně intenzivně, definuje si svůj vkus. Ten se sice s věkem vyvíjí, na oblíbené songy z časů raného mládí ale málokdo zanevře. Je to jako s onou první láskou, na kterou se nezapomíná.

Letos v létě jsem na internetu narazil na článek, který informoval o tom, že uplynulo už třináct let od okamžiku, kdy se píseň With Every Heartbeat švédské zpěvačky Robyn a producenta Kleerupa stala číslem jedna britské singlové hitparády. Vážně to tak letí?
2007 byl rok, kdy jsem naplno propadl světu hudby. Do té doby jsem byl spíše její příležitostný konzument, což se změnilo, když jsme doma poprvé naladili Óčko. Hodiny a hodiny jsem proseděl před televizí a díval se na klipy. Ve vysílání často běžel i ten k With Every Heartbeat.
Tehdy, pohledem šestnáctiletého kluka, pro mě byl pop vlastně cokoliv - od Rihanny klidně až po Linkin Park. Pop, s jakým přišla Robyn, však nedělal nikdo jiný.
With Every Heartbeat je píseň, která vlastně nemá žádný refrén. Je taneční, elektropopová, ale významnou roli v ní hrají také smyčce. Cítím z ní cosi andersenovsky pohádkového, protože za libými zvuky a barevným vizuálem se skrývá spousta hořkosti a bolesti.
"Pořád
umírám s každým krokem, který udělám, ale nedívám se
zpátky," zpívá Robyn, zatímco se ve videu zoufale snaží
uniknout před padajícími kostkami. Mnohokrát se zachrání, ale
nakonec ji její neodvratný osud stejně dostihne.
Pro kariéru Robyn byla tato skladba přelomová. Stala se hlavním singlem reedice její čtvrté řadovky, která původně vyšla ve Švédsku už v roce 2005. Aby mohla vydat desku s jednoduchým názvem Robyn, založila si zpěvačka vlastní nahrávací společnost Konnichiwa Records. Se svým předešlým vydavatelstvím se totiž na dalším směřování neshodla.

Teprve o dva roky později si nahrávky díky With Every Heartbeat všiml i zbytek světa. A v roce 2010, podpořená tímto úspěchem, vydala Robyn svůj mistrovský kousek - trilogii Body Talk. Krystalicky popová kolekce, plná chytrých hitovek, patří k mým nejoblíbenějším albům vůbec.
Na další plnohodnotnou studiovku pak nechala fanoušky čekat dlouhých osm let. Honey z roku 2018 ukazuje její méně přímočarou tvář. Kvality té desky jsem sice po počátečních rozpacích nakonec docenil, ale mám-li být upřímný, nevracím se k ní. Náročnější kompozice a experimenty si zaslouží respekt, nedokážou mě ale chytnout za srdce tak jako jasně uchopitelné a všem srozumitelné písničky.
With
Every Heartbeat si rád poslechnu i dnes. A není to jen ze zmiňované
nostalgie. Naopak, čím jsem starší, tím geniálnější mi
skladba o tlukotu srdce přijde.
Josef Martínek, foto: Official Charts
Líbil se vám článek a chtěli byste číst více takových?
Staňte se fanoušky Hudebních srdcovek na Facebooku.
Nejnovější články na blogu
Po výročních článcích z let 2020 a 2021 jsem se rozhodl i do třetice na blogu shrnout hudební rok svýma očima a ušima. Tentokrát jsem se zaměřil výhradně na tvorbu domácích interpretů a vybral desky i skladby, které mě letos nejvíce zasáhly svým obsahem. Takové, ke kterým bude mít smysl se vracet i v příštích letech.
Dokážeme v dnešní době dostatečně ocenit umění? Někdy si tuto otázku pokládám, protože mám stále častěji pocit, že klíčem k úspěchu a uznání už pro hudebníky dávno není opravdová hodnota tvorby, ale spíš marketing, ochota přizpůsobovat se a síť kontaktů. Ti, kteří přinášejí výjimečný obsah a neohýbají hřbet, naopak často zůstávají málo viditelnými....
Život je opravdu plný překvapení. Ještě před pár lety by mě nenapadlo, že mezi své srdcovky zařadím nějakou píseň od Karla Gotta. Skladba Srdce nehasnou, kterou vítěz dvaačtyřiceti zlatých slavíků nahrál se svou dcerou Charlotte Ellou pár měsíců před smrtí, je však natolik výjimečná, že zasáhla nejen Gottovy fanoušky, ale i ty, kteří k jeho...