Své
publikum si ale oba našli. A kdo jejich hudební dráhu nadále
sleduje, ten určitě nelituje. Zatímco charismatický irský
muzikant šel dál cestou živelného folk-rocku, talentovaná Češka
se našla hlavně v jemných klavírních výpovědích. Ty začala
později obohacovat i o vlivy orientu, které jsou patrné i na jejím
druhém sólovém - a vynikajícím - albu Muna z roku 2014.
Písně z něj pro mě mají až duchovní rozměr a rád si je
každoročně připomínám hlavně o Vánocích.
Markéta
Irglová se pochopitelně nenachází v hledáčku českého
většinového posluchače, přesto si myslím, že komentáře typu
"Kam se ztratila držitelka Oscara?" nejsou na místě. Žije
sice s rodinou na Islandu a její tvůrčí proces je vždy spíše
pozvolný, do Česka se však pravidelně vrací a koncertuje zde.
Její
vystoupení v pražském Studiu Dva z roku 2014 dokonce patřilo k
zážitkům, které ve mně zůstanou už napořád. "Oscarová
zpěvačka odehrála ten typ koncertu, na který se nezapomíná.
Intimní, křehký, plný něhy, citu a emocí. A světla
vyzařujícího přímo z ní," psal jsem ve své reportáži o "andělské Markétě Irglové" pro musicserver.cz.
Tehdy
jsem neodolal a po koncertě si počkal i na následnou autogramiádu,
kde jsem si od Markéty nechal podepsat CD. Nepředstavil jsem se
jako hudební novinář, který přišel o jejím výkonu psát
recenzi, protože v tu chvíli jsem se cítil být spíše fanouškem
toužícím vyseknout jí obyčejnou lidskou poklonu. I při osobním
setkání působila přesně tak pokorně a srdečně jako předtím
na pódiu.