Po výročních článcích z let 2020 a 2021 jsem se rozhodl i do třetice na blogu shrnout hudební rok svýma očima a ušima. Tentokrát jsem se zaměřil výhradně na tvorbu domácích interpretů a vybral desky i skladby, které mě letos nejvíce zasáhly svým obsahem. Takové, ke kterým bude mít smysl se vracet i v příštích letech.
Mám jizvu na rtu, když při mně stál. Nohavicova píseň jako symbol životní harmonie
Postava písničkáře Jarka Nohavici zpravidla v lidech vyvolává dva druhy reakcí. Jedni ho bezmezně obdivují pro jeho autentický autorský rukopis, druzí upozorňují na jeho dávnou spolupráci s StB a kritizují zpěvákovy politické postoje.

S panem Nohavicou jsem se nikdy osobně nepotkal, netroufám si proto bez znalosti kontextu hodnotit jeho osobní minulost nebo názory. Raději se budu dál těšit z nádherných písní, které má ve svém repertoáru a které dokáže s osobitým přednesem interpretovat tak, že se jich posluchač jen tak nenabaží.
Ta, kterou mám od něj vůbec nejraději, se jmenuje Mám jizvu na rtu. A zřejmě nejsem sám - přestože o písni z alba Ikarus z roku 2008 se nedá mluvit jako o velkém rádiovém hitu, tak jako mnohé jiné Nohavicovy kousky zlidověla.
Udivuje mě zejména popularita neoficiálně nahraného audia na YouTube. Skoro osmnáct milionů přehrání. Pro poklidnou písničku dnes už postaršího pána, doplněnou o pár fotografií.
Nohavica
je na české scéně vůbec zvláštní úkaz. Jeho alba dosahují
prodejů v řádu desítek tisíc kusů - navzdory tomu, že
desky už se v této době skoro neprodávají. Na lístky na jeho
koncerty stojí lidé dlouhé hodiny fronty, aby se po nich pak za
pár minut zaprášilo. Často přitom nemusí vyvěsit ani jediný
plakát. Proto se vlastně ani nelze divit, že mu stačí jen své
skladby zveřejnit a ony už si pak žijí vlastním životem.
K žádné z nich se ale nevracím s takovou pravidelností jako právě k "jizvě". Jsem o skoro čtyři dekády mladší než její autor a interpret, nehraju mariáš a mým snem určitě není vidět, jak Baník poráží Barcelonu. Nedokážu ani posoudit, jestli je pravda, že "nejlepší káva je v Hypernově u rybiček".

Přesto se mnou ta píseň hodně souzní. Mám v životě rád nové impulsy, ale ze všeho nejvíc si vážím toho, co je stabilní. Držím se svých rituálů a tradic, chodím často na ta samá místa, v restauracích si obvykle dávám pořád stejná jídla. Obklopuji se úzkým okruhem lidí, se kterými se cítím dobře.
Když je mi někde hezky, chci tu situaci zažívat znovu a znovu. Nepovažuji to za rutinu, naopak mi taková stálost přidává na klidu, mám díky ní pocit, že vše je přesně tak, jak má být. Nepotřebuji pořád zkoušet něco nového, když vím, že to osvědčené mě nezklame. A pokaždé se na to znovu těším.
Ty
samé emoce cítím právě z této skladby. Obzvlášť výmluvná
je v tomto směru například pasáž:
"Někteří
lidi mají fakt divné chutě,
ale
já, lásko má, stále stejně miluju tě,
když
hážeš bílé křemenáče na cibulku,
když
zvedáš prst jako dirigentskou hůlku.
A
i když mě to táhne tam a tebe občas jinam,
na špatné věci
pro ty dobré zapomínám..."
Někdo
možná taková slova považuje za příliš konzervativní. Pro mě
jsou symbolem životní harmonie a rovnováhy.
Josef Martínek, foto: Vladimír Jurkovič / oficiální snímek interpreta
Líbil se vám článek a chtěli byste číst více takových?
Staňte se fanoušky Hudebních srdcovek na Facebooku.
Nejnovější články na blogu
Dokážeme v dnešní době dostatečně ocenit umění? Někdy si tuto otázku pokládám, protože mám stále častěji pocit, že klíčem k úspěchu a uznání už pro hudebníky dávno není opravdová hodnota tvorby, ale spíš marketing, ochota přizpůsobovat se a síť kontaktů. Ti, kteří přinášejí výjimečný obsah a neohýbají hřbet, naopak často zůstávají málo viditelnými....
Život je opravdu plný překvapení. Ještě před pár lety by mě nenapadlo, že mezi své srdcovky zařadím nějakou píseň od Karla Gotta. Skladba Srdce nehasnou, kterou vítěz dvaačtyřiceti zlatých slavíků nahrál se svou dcerou Charlotte Ellou pár měsíců před smrtí, je však natolik výjimečná, že zasáhla nejen Gottovy fanoušky, ale i ty, kteří k jeho...