Podmanivá lehkost, která z bestselleru V cudzom meste dodnes
sálá, částečně vycházela i ze způsobu, jakým zpěvaččiny
písně vznikaly. Mnohokrát už vykládala, jak Modrou skládala
spolu s Jánem Hangonyiem jen tak mimochodem při smažení řízků.
V kuchyni, při letmém shledání se svými doprovodnými muzikanty,
se zrodilo i několik dalších songů z veleúspěšné nahrávky.
O svém dost možná největším hitu přitom sama trochu
pochybovala. "V refrénu jsem si nebyla jistá verši 'Mám, stála
ťa mám' a 'Ležíš so mnou na perách'. Stále jsem se ptala, zda
nejsou příliš romantické, tak jsem totiž znít nechtěla. Měla
jsem pocit, že u nás hodně zpěvaček zpívá o lásce příliš
sladce a pěkně. Já jsem však nasládlé texty nesnášela, ta
pěknost ve mně nic nevyvolávala. Měla jsem radši věci na
hraně," svěřila se v roce 2012 serveru kultura.sme.sk.
Tehdejší
obavy se však ukázaly jako neopodstatněné. Byť se mírně
romantickému závoji nevyhnula, její projev zůstal sympaticky
civilní. Písničky nic neprověří lépe než čas - a Modrá
během těch dvou desetiletí rozhodně ve zkoušce nadčasovosti
obstála. Když ji dnes Jana zpívá na koncertech, vyznívá snad
ještě působivěji než z dobové nahrávky. Nejenže zpěvaččin
hlas vyzrál, ale zhmotnila se i nostalgie, která se v textu odráží.
A
časy alba V cudzom meste, které kariéru někdejší finalistky
slovenské soutěže krásy po neúspěchu první desky konečně
nastartovalo, už dnes nostalgií jednoznačně jsou. Jana Kirschner
za tu dobu jako umělkyně prošla neuvěřitelným vývojem.
Poté,
co se stala slovenskou zlatou slavicí a získala i ceny hudební
akademie, rozhodně neusnula na vavřínech. Na dalších dvou
řadovkách Pelikán a Veci čo sa dejú poctivě pilovala svůj
písničkářský rukopis. Opravdovým zlomem její kariéry se pak
měla stát anglicky zpívaná studiovka Shine, kterou natáčela v
Londýně.