V
devadesátých letech a na začátku milénia, v časech mého
dětství, byly velké melodie všude kolem nás. Anketě popularity
Český slavík kralovaly charakteristické hlasy Karla Gotta, Lucie
Bílé, Daniela Hůlky nebo třeba Ilony Csákové - a samozřejmě
i mé dětské lásky Ivety Bartošové, která sice představovala
jiný pěvecký typ než ostatní zmínění, přesto šlo o výbornou
zpěvačku "princeznovského střihu" s nádherně zvonivým
vokálem a nenapodobitelnou esencí čistoty duše a něhy.
Lidé
tehdy také davově milovali muzikály, zkrátka "umět zpívat"
opravdu něco znamenalo. Tato hudba, tolik bohatá na emoce a
skutečný um, zněla z rádií i televizních programů a považoval
jsem ji za tak samozřejmou, že by mě nikdy nenapadlo, že se
jednou – a vlastně ne za tak moc dlouhou dobu – stane
nedostatkovou.
Podobně
jako Karla Gotta, o jehož posledním hitu Srdce nehasnou jsem již
před dvěma lety psal samostatný článek, jsem ale Lucii Bílou
popravdě řečeno moc nezbožňoval. Možná právě i kvůli své
platonické lásce k Ivetě Bartošové, protože pokaždé když ji
ve zmiňovaném Slavíku vyhlásili na druhém či třetím místě,
cítil jsem smutek, že nevyhrála a že jí to "ta Bílá zase
vyfoukla".
Léta
plynula, já jsem dospíval a měnil se můj hudební vkus a s ním
pochopitelně i moji oblíbení interpreti. V roce 2013 jsem začal
psát pro musicserver, bylo mi dvaadvacet a novinařině se teprve za
pochodu učil.
V
říjnu téhož roku vydala Lucie Bílá singl Stop - dost
nepovedenou variaci na tehdejší zahraniční taneční hity, které
jsem dal v minirecenzi nejnižší možné hodnocení a nenechal na ní nit suchou.
Ne že bych si dnes s odstupem času myslel, že písnička za něco
stála, ale mám-li být upřímný, na ten článek zpětně nejsem
pyšný.
V
české hudební publicistice, nebo alespoň v určité její části,
je totiž velmi oblíbeným "sportem" prvoplánově kopat do
našich největších popových hvězd. Dříve to byli Michal David
či Lucie Bílá, dnes spíš Richard Krajčo a Marek Ztracený, za
pár let to můžou schytat zase jiní, ale elitářský princip
zůstává stejný: "my jsme ti vyvolení s lepším vkusem a čeští posluchači jsou hloupí, pojďme se tomu vysmát a vzájemně
se poplácat po zádech." A myslím, že jsem se tehdy k tomuto
lacinému smýšlení jako ještě nezkušený pisálek nechal trochu
strhnout.
O
šest let později, v roce 2019, jsem s Lucií dělal titulní, velmi
obsáhlý rozhovor do časopisu Interview. Vydávala tehdy album Ta o
mně a vzpomínám si, co mi blesklo hlavou: snad si ten hloupý
článek o singlu Stop tenkrát nepřečetla a nespojí si mě s ním.