Po výročních článcích z let 2020 a 2021 jsem se rozhodl i do třetice na blogu shrnout hudební rok svýma očima a ušima. Tentokrát jsem se zaměřil výhradně na tvorbu domácích interpretů a vybral desky i skladby, které mě letos nejvíce zasáhly svým obsahem. Takové, ke kterým bude mít smysl se vracet i v příštích letech.
Jemná a hořkosladká balada Conformity ukázala, v čem je síla Thoma Artwaye
Písničkář z Vlachovic Thom Artway letos oslavil teprve osmadvacáté narozeniny a věřím, že toho nejlepšího se od něj v budoucnu ještě dočkáme. Už nyní však patří k těm domácím hudebníkům, na které můžeme být hrdí. Zasloužil se o to nejen svou tvorbou, ale i přístupem k ní.

"Nechápu ten nízký počet zhlédnutí, tahle písnička pro mě obrovsky přesahuje českou hudební scénu." Tento příspěvek pod videoklipem k Artwayově skladbě Conformity je na YouTube už několik let komentářem s největším počtem "lajků". I když bych klipu stejně jako tento uživatel přál větší úspěch, důvod, proč jeho slova zmiňuji, je trochu jiný.
Ze setkávání s českými interprety při rozhovorech jsem totiž vytušil, že pocitem "nedoceněnosti" trpí řada z nich. Některým z nich přijde, že zdejší publikum neumí jejich tvorbu ocenit, popřípadě se porovnávají s těmi, kterým se v jejich očích co do popularity daří lépe.
Od Thoma Artwaye jsem ale podobné postesknutí nikdy neslyšel ani náznakem.
Za své debutové album Hedgehog z roku 2016 získal dva Anděly, singl I Have No Inspiration svého času v éteru nešlo přeslechnout. Vystupoval na řadě velkých festivalů, včetně třeba maďarského Szigetu, dostal se do blízkosti výjimečných muzikantů - nahrával či koncertoval s Glenem Hansardem, Markétou Irglovou i Davidem Stypkou, tedy osobnostmi, které nikdy neporušily svoji uměleckou integritu.
Paradoxem však je, že daleko větší sledovanosti než jakýkoliv z jeho vlastních klipů dosáhlo youtubové video z dob, kdy v Praze často hrával na ulici - někdo z turistů tehdy zachytil jeho výtečný cover Coldplay. Dnes má pět milionů přehrání.

Artway, vlastním jménem Tomáš Maček, se dosud nestal mainstreamovou hvězdou v pravém slova smyslu. Svým repertoárem i pokorným vystupováním spíše osciluje mezi popem a indie scénou. A je to tak v pořádku - i z jeho pódiového projevu lze vypozorovat, že se lépe než na velkých scénách cítí v komorním prostředí klubu či nějakého jiného intimního prostoru. Nehledě na to, že on sám zjevně není typ člověka, který by se někam cpal.
Právě jeho zmíněná prvotina Hedgehog byla bohatá na vřelé melodie, převažovaly na ní songy pomalé, melancholické a citlivě zaranžované. Obsahovala i tklivou baladu Conformity, v níž si s ním zazpívala Michaela Charvátová alias Maella. Její jméno nejspíš u nás zatím nezná příliš lidí, v posledních letech totiž působí a tvoří v Anglii. Sám Thom mi však jednou řekl, že nás tato slečna všechny ještě překvapí, a já tento názor sdílím.
Už společný singl dvou talentovaných hudebníků ovšem stál za to. Oba mají charakteristické, emocemi protkané hlasy, které navíc krásně souzní. Hořkosladká píseň o neopětované lásce s líbezným zvukem violoncella Terezie Kovalové neútočí na srdce posluchačů na první dobrou, získává si je spíše svou jemností a vroucností.
Ač
také pracuje se sentimentem, jak se u vztahových písní trochu
očekává, obešla se bez jakékoliv urputnosti či přepjatosti. A
umírněná stylizace vizuálu režiséra Adama Vopičky dává jasně
najevo, že toto dílo skutečně nevzniklo proto, aby plnilo
komerční účely. Možná by dnes o pět let starší a vyzrálejší
Thom v klipu trochu ubral na "psích pohledech", jako celek ale
Conformity nadále patří k nejzdařilejším kouskům jeho
repertoáru.
Druhá deska All I Know nabídla více svižnějších songů, těžištěm tvorby Thoma Artwaye pro mě ale zůstávají spíše klidnější, cituplné tóny. A jak ukázal například předělávkou Anděla od Karla Kryla nebo společnou písní se Štěpánem Urbanem Bílé šaty, svoje kouzlo neztrácí ani v češtině, které se přitom jako interpret tak dlouho bál.
Moc se těším na další skladby, které nám snad už brzy představí. Patří totiž k několika mála tuzemským hudebníkům, u nichž nemám obavy, že by v touze po větší popularitě sešli ze svojí cesty. Umělecké cesty.
text: Josef Martínek, foto: Andy Owl, Warner Music
Líbil se vám článek a chtěli byste číst více takových?
Staňte se fanoušky Hudebních srdcovek na Facebooku.
Nejnovější články na blogu
Dokážeme v dnešní době dostatečně ocenit umění? Někdy si tuto otázku pokládám, protože mám stále častěji pocit, že klíčem k úspěchu a uznání už pro hudebníky dávno není opravdová hodnota tvorby, ale spíš marketing, ochota přizpůsobovat se a síť kontaktů. Ti, kteří přinášejí výjimečný obsah a neohýbají hřbet, naopak často zůstávají málo viditelnými....
Život je opravdu plný překvapení. Ještě před pár lety by mě nenapadlo, že mezi své srdcovky zařadím nějakou píseň od Karla Gotta. Skladba Srdce nehasnou, kterou vítěz dvaačtyřiceti zlatých slavíků nahrál se svou dcerou Charlotte Ellou pár měsíců před smrtí, je však natolik výjimečná, že zasáhla nejen Gottovy fanoušky, ale i ty, kteří k jeho...
Bonnie Tyler - Total Eclipse Of The Heart: temná milostná balada, kterou nemůže zpívat každý
K tomu, že se letitý hit od Bonnie Tyler stal jedním z mých nejpřehrávanějších songů tohoto léta, přispěla náhoda. V červnu jsme s kamarádkou seděli před koncertem Marka Ztraceného v restauraci, kde z rádia vyhrávaly samé klasiky osmdesátých a devadesátých let - a mezi nimi Total Eclipse Of The Heart. Ještě tentýž večer po návratu domů jsem si...