Jemná a hořkosladká balada Conformity ukázala, v čem je síla Thoma Artwaye

05.09.2021

Písničkář z Vlachovic Thom Artway letos oslavil teprve osmadvacáté narozeniny a věřím, že toho nejlepšího se od něj v budoucnu ještě dočkáme. Už nyní však patří k těm domácím hudebníkům, na které můžeme být hrdí. Zasloužil se o to nejen svou tvorbou, ale i přístupem k ní.

"Nechápu ten nízký počet zhlédnutí, tahle písnička pro mě obrovsky přesahuje českou hudební scénu." Tento příspěvek pod videoklipem k Artwayově skladbě Conformity je na YouTube už několik let komentářem s největším počtem "lajků". I když bych klipu stejně jako tento uživatel přál větší úspěch, důvod, proč jeho slova zmiňuji, je trochu jiný.

Ze setkávání s českými interprety při rozhovorech jsem totiž vytušil, že pocitem "nedoceněnosti" trpí řada z nich. Některým z nich přijde, že zdejší publikum neumí jejich tvorbu ocenit, popřípadě se porovnávají s těmi, kterým se v jejich očích co do popularity daří lépe.

Od Thoma Artwaye jsem ale podobné postesknutí nikdy neslyšel ani náznakem.

Za své debutové album Hedgehog z roku 2016 získal dva Anděly, singl I Have No Inspiration svého času v éteru nešlo přeslechnout. Vystupoval na řadě velkých festivalů, včetně třeba maďarského Szigetu, dostal se do blízkosti výjimečných muzikantů - nahrával či koncertoval s Glenem Hansardem, Markétou Irglovou i Davidem Stypkou, tedy osobnostmi, které nikdy neporušily svoji uměleckou integritu.

Paradoxem však je, že daleko větší sledovanosti než jakýkoliv z jeho vlastních klipů dosáhlo youtubové video z dob, kdy v Praze často hrával na ulici - někdo z turistů tehdy zachytil jeho výtečný cover Coldplay. Dnes má pět milionů přehrání.

Artway, vlastním jménem Tomáš Maček, se dosud nestal mainstreamovou hvězdou v pravém slova smyslu. Svým repertoárem i pokorným vystupováním spíše osciluje mezi popem a indie scénou. A je to tak v pořádku - i z jeho pódiového projevu lze vypozorovat, že se lépe než na velkých scénách cítí v komorním prostředí klubu či nějakého jiného intimního prostoru. Nehledě na to, že on sám zjevně není typ člověka, který by se někam cpal.

Právě jeho zmíněná prvotina Hedgehog byla bohatá na vřelé melodie, převažovaly na ní songy pomalé, melancholické a citlivě zaranžované. Obsahovala i tklivou baladu Conformity, v níž si s ním zazpívala Michaela Charvátová alias Maella. Její jméno nejspíš u nás zatím nezná příliš lidí, v posledních letech totiž působí a tvoří v Anglii. Sám Thom mi však jednou řekl, že nás tato slečna všechny ještě překvapí, a já tento názor sdílím.

Už společný singl dvou talentovaných hudebníků ovšem stál za to. Oba mají charakteristické, emocemi protkané hlasy, které navíc krásně souzní. Hořkosladká píseň o neopětované lásce s líbezným zvukem violoncella Terezie Kovalové neútočí na srdce posluchačů na první dobrou, získává si je spíše svou jemností a vroucností.

Ač také pracuje se sentimentem, jak se u vztahových písní trochu očekává, obešla se bez jakékoliv urputnosti či přepjatosti. A umírněná stylizace vizuálu režiséra Adama Vopičky dává jasně najevo, že toto dílo skutečně nevzniklo proto, aby plnilo komerční účely. Možná by dnes o pět let starší a vyzrálejší Thom v klipu trochu ubral na "psích pohledech", jako celek ale Conformity nadále patří k nejzdařilejším kouskům jeho repertoáru.

Druhá deska All I Know nabídla více svižnějších songů, těžištěm tvorby Thoma Artwaye pro mě ale zůstávají spíše klidnější, cituplné tóny. A jak ukázal například předělávkou Anděla od Karla Kryla nebo společnou písní se Štěpánem Urbanem Bílé šaty, svoje kouzlo neztrácí ani v češtině, které se přitom jako interpret tak dlouho bál.

Moc se těším na další skladby, které nám snad už brzy představí. Patří totiž k několika mála tuzemským hudebníkům, u nichž nemám obavy, že by v touze po větší popularitě sešli ze svojí cesty. Umělecké cesty.  

text: Josef Martínek, foto: Andy Owl, Warner Music

Líbil se vám článek a chtěli byste číst více takových?
Staňte se fanoušky Hudebních srdcovek na Facebooku.

Nejnovější články na blogu


"Nerad bych se dotknul některé z jejích taktéž výborných kolegyň, ale následující větu si nemohu odpustit: Hana Hegerová je pro mě nejlepší česko-slovenskou zpěvačkou všech dob." Těmito slovy jsem zakončil svůj článek k písni Potměšilý host, vydaný v prosinci 2020. Bylo to jen pár měsíců předtím, než nezaměnitelná interpretka odešla na věčnost.

V diskografii Green Day vyčnívají hlavně dvě studiová alba: průlomové Dookie z roku 1994 a o deset let mladší "punk-rocková opera" American Idiot. V době vydání prvního jmenovaného mi nebyly ještě ani tři roky, zato etapu toho druhého si pamatuji, jako by to bylo včera.

Publicista Tom Breihan z renomovaného serveru Pitchfork nazval svého času písničku Someone Like You od Adele jako důkaz, že "i popová hudba vám někdy může zlomit srdce." Řekl bych, že tato jediná věta dokonale vystihuje, proč se singl z dnes již legendárního alba 21 dočkal takové popularity - stejně jako Adele samotná.

Běh času je neúprosný - ani se mi nechce věřit tomu, že letos uplyne už deset let od chvíle, kdy jsem se poprvé setkal s tvorbou Kateřiny Marie Tiché. Písničkářce z Vlašimi bylo tenkrát čerstvých osmnáct let a vydala svůj první singl Vzpomínej, prostý a něžný, úměrný jejímu věku. Teprve o osm let později na debutovém albu Sami rozkvetl její...