Mišíkova úchvatná kariéra trvá už přes půl století. Byl u několika milníků české hudební historie 20. století, včetně
vzniku skupiny Blue Effect. Po boku Radima Hladíka a spol. sice
působil krátce, stihl ale natočit album Meditace a především dosud hojně skloňovaný hit Slunečný hrob. Prsty měl rovněž v
jediném albu formace Flamengo Kuře v hodinkách, často
označovaném za klíčové dílo tuzemského rocku.
Mnohé
písně z jeho repertoáru přežily do dnešních dní. Variace na
renesanční téma, kterou mnozí znají spíše pod lidovým názvem
Láska je jako večernice, fascinovala už několik generací a stále
neztrácí na půvabu. Určitý druh chemie mezi Hrabětovými
básněmi s existenciálními motivy a Mišíkovou interpretací zkrátka nelze
zpochybnit.
Jako
hudebník, který neustoupil totalitnímu režimu, byť za to ve své
době platil zákazem činnosti, si navíc Vladimír Mišík
zasluhuje také lidské uznání.
Nelze
spolehlivě říci, která jeho skladba je tou vůbec nejzásadnější.
Právě Jednou však patří k těm, které jeho tvorbu dalece
přesáhly a nyní si již žijí svým vlastním životem. Bude tomu
tak jistě ještě mnoho let poté, co se její námět - jednou - naplní.
text: Josef Martínek, foto: promo, František Ortmann (s Cenami Anděl)