Sama
Kubišová ji ve zmíněném rozhovoru, který jsem s ní před pěti
lety vedl, označila za magický hlas mezi svými nástupkyněmi. Obě interpretky navíc navzdory velkému věkovému rozdílu pojí letité přátelství. Hrály spolu na Letní scéně Divadla Ungelt
v představení Touha jménem Einodis a společně nazpívaly i
nádhernou píseň Život není pes pro dokument Magický hlas
rebelky režisérky Olgy Sommerové.
Možnost
povídat si s výjimečnou zpěvačkou mi tehdy v lecčems otevřela
oči. Je nejspíš lidskou přirozeností budovat kolem osobností
jejího formátu jakýsi až hrdinský kult. Tehdy, v budově
Supraphonu, tváří v tvář Martě Kubišové, jsem ale pochopil,
že naproti mně sedí ve své podstatě velmi prostá, sympaticky
rázná žena, která se takzvaně "s ničím nemaže".
Došlo
mi, že si nepotrpí na sentimentální vzpomínání a na své slávě
ani trochu nelpí. Uvědomil jsem si, že to, co my vnímáme jako projev neobyčejné statečnosti, ona po celá léta považuje za naprosto samozřejmé jednání. Její pevný charakter by jí zkrátka v situaci, kdy cítila bezpráví, nedovolil uhnout a sklonit hlavu.
"Po
zpívání se mi stýskat nebude. Nikdy
jsem nebyla holčička, která chtěla být od šesti let herečkou
nebo zpěvačkou. Vyzkoušela jsem si to už během těch dvaceti
let, kdy jsem zpívat nesměla. A ani tehdy se mi nestýskalo,"
vykládala mi bez jakéhokoliv náznaku sebedojímání.
Ostatně,
už dříve mnohokrát přiznala, že návrat na scénu na počátku
devadesátých let byl pro ni hlavně pragmatickým rozhodnutím.
Její dcera Kateřina totiž velmi toužila po videopřehrávači,
tehdy velmi drahé západní novince. Jedinou možností, jak na něj
vydělat, bylo pro samoživitelku Kubišovou právě zpívání.